Zijn jullie net verloofd? Drie weddingplanners geven je hun beste tip!

Je bent verloofd! Maar wat ga je dan als eerste regelen voor de bruiloft? Drie weddingplanners geven hun beste tip!

Gevraagd worden en verloofd zijn is zo’n bijzonder moment! Aan de ene kant die roze wolk en aan de andere kant: waar moet je beginnen met het plannen van de bruiloft? Welke vragen stel je aan elkaar en waar moet je op letten? De blog van vandaag helpt je daar hopelijk een beetje mee op weg!

De blog van vandaag geeft je tips en inzichten van drie te gekke wedding planners, ik ben zo blij dat ik hen in mijn netwerk heb!

1 / Ingeborg – Ohlala Weddings

Als eerste vroeg ik aan Ingeborg haar beste tip. Ik moet altijd erg lachen om haar humor en ze is vooral ook erg goed in haar werk. “Ik denk dat het voor toekomstige bruidsparen heel belangrijk is om niet te verdwalen in het enorme bos van leveranciers voor hun bruiloft. Blijf niet ellenlang zoeken naar fotografen, videografen, pattissiers, trouwjurken. Doordat er zo veel keuze is kan het heel lastig zijn om een definitieve beslissing te maken. Elke leverancier die je als bruidspaar spreekt is hartstikke leuk en enthousiast over jullie bruiloft en zo veel stijlen en locaties voor jullie bruiloft zijn fantastisch mooi. Blijf dicht bij jezelf en kies voor hetgeen waar jullie het meest blij van worden!

Laat je niet al teveel verleiden om bijvoorbeeld een fotograaf te kiezen waar van je de foto’s minder mooi vindt, maar die wel goedkoper is. Daar krijg je spijt van! En zodra je hem/haar/het hebt gevonden, stop dan ook met zoeken! Wanneer je ‘ja’ hebt gezegd tegen je verloofde ga je toch ook niet verder zoeken naar een nog leukere vent?

En mocht het toch niet lukken met het plannen maar hebben jullie geen budget om een weddingplanner in te huren, dan is er altijd nog een optie voor een adviesgesprek. Samen bekijken jullie met een weddingplanner waar jullie staan, krijgen jullie tips en adviezen voor bijvoorbeeld jullie draaiboek, leveranciers of problemen waar jullie tegenaan lopen. Echt een handvat waarmee je verder kan plannen. Heel handig!”

“Blijf dicht bij jezelf en kies voor hetgene
waar jullie vanbinnen het meest blij van worden!”
– Ohlala Weddings

 

2 / Eline – Feline Weddings

Als tweede vroeg ik aan Eline wat haar beste tip is. Met Eline werk ik veel samen en ik kon me ook helemaal vinden in haar tip: “Het is heel belangrijk om voldoende tijd te plannen op jullie dag. Tijd om af en toe eens om je heen te kunnen kijken en te denken: Wow, hier sta ik dan! Op mijn eigen trouwdag, in mijn mooiste kleding, met een blinkende ring om mijn vinger en de meest knappe, lieve echtgenoot ter wereld naast me. Dat soort momenten zijn belangrijk om de dag bewust mee te maken en te genieten van ieder moment. En tja, dat gaat helaas niet als je haastig de taart moet verorberen, moet vliegen om op tijd bij de kerk te zijn en de foto met oma geskipt moet worden omdat het diner begint.

Denk daarom heel goed na over de indeling van de dag. Houd bijvoorbeeld goed rekening met reistijden en realiseer je dat een grote groep mensen langer de tijd nodig heeft om zich te verplaatsen. Het verzamelen, instappen en parkeren duurt nu eenmaal wat langer als ze ondertussen gezellig aan het kletsen zijn en aan het genieten van jullie dag. Te weinig tijd is dus echt een valkuil in jullie dagplanning.

Maar dan de andere kant: teveel tijd is ook een dooddoener. Als er echt teveel tijd zit tussen de ceremonie en bijvoorbeeld het diner, gaan mensen zich vervelen. Het laatste wat je wilt is toch dat jullie gasten met hun telefoon gaan spelen en Facebook checken omdat jullie dag stil valt. Door samen aandacht te besteden aan de dagplanning bereik je die heerlijk relaxte en gezellige dag waar iedereen nog heel lang over napraat.

Als leek op het gebied van bruiloften is de planning natuurlijk ook gelijk één van de lastigste onderdelen. Want hoeveel tijd heb je nu overal voor nodig? Precies met dit soort vragen kan een wedding planner je helpen. Door de ervaring van alle huwelijken die ze gepland heeft weet ze precies hoe je een relaxte dag creëert die lekker loopt. Niet te snel, maar ook niet al te relaxed. Precies goed!

Oh, en nog één tip! Is jou vriend ook zo snel afgeleid bij het uitzoeken van de taart, de bloemen en de lintjes? Laat hij het graag aan jou over, omdat dit hem toch allemaal niet zoveel zegt? Dat lijkt makkelijk, maar natuurlijk wil jij het allerliefste jullie dag samen plannen. Probeer het eens met een verrassingseffect! Mannen zijn gek op verrassingen bedenken voor de gasten. Gekke plannetjes of net even-anders-dan-anders ideeën. Ga samen brainstormen voor een unieke actie op jullie dag. Ik weet zeker dat hij zich er vol enthousiasme instort. En dat is superleuk: jullie hebben samen al ontzettend veel voorpret en het maakt jullie dag tot een persoonlijke en originele dag!”

“Plan genoeg tijd in, om te genieten van je gasten,
de blinkende ring om je vinger en de meest knappe, lieve echtgenoot ter wereld naast je!”
– Feline Weddings

 

3 / Inge – Trouwen Italië

Als er iemand gespecialiseerd is in trouwen in het buitenland, en dan met name Italië, dan is het Inge Peters Rit van Trouwen Italië. She is the person to be, wanneer je in Italië wilt gaan trouwen en ze vertelt je er graag iets meer over: “Yes jullie zijn verloofd en hebben trouwplannen! Superleuk! Op een roze wolk, je wilt iedereen informeren met het goede nieuws dat jullie verloofd zijn en happy tears all over! En dan, waar moet je beginnen?
Een goede start wanneer je wilt trouwen in het buitenland, is om inzichtelijk te krijgen hoeveel gasten jullie willen uitnodigen. Hier hangt of staat alles mee. Maak een viplijst met gasten die absoluut niet mogen ontbreken en een extra lijst met gasten die daarna komen. Zo krijg je een mooi overzicht van het minimale en maximale aantal gasten.
Wellicht is het altijd al jullie droom geweest om te trouwen in het buitenland of wellicht kom je er niet uit met de gastenlijst, waardoor je toch besluit om een kleiner groepje uit te nodigen en lekker een weekend te genieten van een intieme bruiloft in een prachtige omgeving in bijvoorbeeld Italië.
Wanneer je het echt goed wilt aanpakken, zorg dan dat je met een professional in zee gaat. Deze persoon heeft namelijk een groot netwerk van locaties, weet wat een goede prijs-kwaliteit verhouding is en weet de aller-leukste plekjes voor jullie te vinden.

Hierbij een klein tipje van de (bruids)sluier van de volgorde, wanneer je wilt gaan trouwen in het buitenland:

  1. Je begint met het maken van de gastenlijst.
  2. Dan is het belangrijk om een budget vast te stellen, op basis hiervan kun je namelijk een kostenbegroting maken en het financiële plaatje inzichtelijk maken.
  3. Op zoek naar een te gekke locatie! Wij stellen na een kennismakingsgesprek altijd een aantal locaties voor die passen bij de wensen of soms hebben we de perfecte locatie al in ons hoofd.
  4. Aansluitend gaan we aan de slag om de globale planning te maken.
  5. Verzend een ‘Save the Date’ zodat jullie gasten rekening kunnen houden met een verwenweekend vol liefde in Italië.
  6. Vervolgens ga je aan de slag met de belangrijkste leveranciers: De wettelijke trouwlocatie of een leuke Nederlandse Babs voor een symbolische ceremonie bij jullie landhuis/villa, de fotograaf en videograaf, muziek en catering. Ook gaan we het stylingsplan maken.

Gemiddeld zijn wij een jaar bezig met de organisatie voor een bruiloft, maar soms ook 2 jaar en soms maar 3 maanden.
Houd er rekening mee dat de leveranciers in Italië verschillen met die van Nederland. Uiteindelijk komt het altijd goed, maar de weg ernaar toe kan wat hobbelig zijn. Je moet lang wachten op antwoord, ze werken vaak niet met overzichtelijk contracten en zijn niet zo punctueel als wij Nederlanders.
Wij beschikken zelf over een groot netwerk met betrouwbare leveranciers die we in de afgelopen 7 jaren hebben verzameld en helaas maken we het nog vaak mee dat bruidsparen die zelf de bruiloft plannen kort voor de bruiloft in paniek opbellen omdat ze er niet uitkomen met de leveranciers. ‘Goedkoop is duurkoop’ is helaas ook vaak echt waar, zorg ervoor dat je voor kwaliteit gaat met al je leveranciers.

“Maak een viplijst met gasten die absoluut niet mogen ontbreken en een extra lijst met gasten die daarna komen. Zo krijg je een mooi overzicht van het minimale en maximale aantal gasten.”
– Trouwen Italië

 

Ik hoop dat deze tips je op weg helpen en wie weet kunnen deze topvrouwen je nog veel verder helpen door middel van een adviesgesprek of doordat je een van hen inhuurt voor je bruiloft! Dan wordt het gegarandeerd een groots feest! Bezoek vooral hun websites:

Ohlala Weddings

Feline Weddings

Trouwen Italië

Bruidsfotografie 2018

Deel deze blog: